25.08.2007

40% kursów e-learningowych to rapid e-learning

Dla większości wolna sobota, dla wielu wakacje. Ja startuję z dwoma nowym projektami szkoleniowymi, jeden dofinansowany ze środków unijnych i drugi bardzo multimedialny, ciekawy, aczkolwiek film w e-learningu to zupełnie nowe dla mnie wyzwanie. Siedzę więc przy komputerze. Czytam, w przerwie od pracy artykuł Josha Berstina “Rapid E-Learning Revisited : The Need for a Learning Architecture”. Jak pisze Josh minęły cztery lata odkąd pojawił się termin rapid e-learning. Upłyną niedługo dwa lata odkąd sam zacząłem stosować rapid e-learning w mojej firmie. Wiele się zmieniło od tego czasu. Zmieniły się między innymi liczby na korzyść rapid e-learningu. Berstin szacuje, że dziś około 40% szkoleń e-learningowych korporacyjnych realizowana jest w konwencji rapid e-learningu. Rapid e-learning to już nie prosta prezentacja w Power Poincie z dogranym komentarzem słownym. Wykorzystując narzędzia dedykowane dla rapid e-learningu można produkować kursy dużo bogatsze, z animacją, zawierające symulacje, audio i nawet wideo, a także ścieżki szkoleniowe. Nie zmienił się jedynie cel stosowania rapid e-learningu. Jego celem jest nadal przekazanie głównie wiedzy i informacji. Zawartość informacyjna materiału szkoleniowego odróżnia rapid e-learning od kursów produkowanych w konwencji tradycyjnego e-learningu. Sam używam rapid e-learningu do produkcji kursów głównie dotyczących nowych produktów bankowych oraz zmian przepisów prawnych i regulaminów wewnętrznych. Dzięki narzędziom i metodyce rapid e-learningu jeśli chcesz przekazać w szybki, efektywny i tani sposób informację i wiedzę nie musisz tworzyć kursu przez 3 miesiące lub więcej, zatrudniać mnóstwa ludzi i wydawać dużych pieniędzy. Kierunek w jakim poszedł rozwój rapid e-learningu to oprócz ładnych wizualnie ekranów szkoleniowych będących najczęściej wynikiem konwersji z PowerPointa, to tworzenie w prosty sposób kursów uzupełnionych o audio i video, interaktywności takie jak quizy, możliwość tworzenia ankiet oraz testowania wiedzy. Jest to możliwe tylko dzięki temu, że masz wiedzę jak robić rapid e-learning i odpowiednie narzędzia. O jakich narzędziach tu mówimy? Są to przede wszystkim dedykowane aplikacje. Osobiście stosuję do produkcji kursów rapid e-learning takie narzędzia jak Articulate, Adobe Captivate i Camtasia Studio. Są oczywiście inne narzędzia godne polecenia, ze względu na swoją funkcjonalność, takie chociażby jak Lektora, czy RapideL. Pozwalają one wyprodukować kurs zgodny ze standardem SCORM, zawierający audio i video, quizy oraz eksport do Flasha. Dzisiaj szkolenia rapid e-learningowe mogą być o wiele bardziej bogate i ekscytujące.