16.03.2011

Ciekawe polskie projekty e-learningowe

Dyskusja na GoldenLinowym forum "Elearning" oraz ciekawy i inspirujący wywiad na blogu Piotra Peszki z Michałem Dyrdą twórcą LingApp skłonił mnie do stworzenia listy polskich ciekawych i inspirujących projektów e-learningowych. Listę zamieszczam na górze bloga z lewej strony. Na razie jedna pozycja, mam nadzieję jednak na rozbudowę tej listy, liczę - chyba niebezpodstawnie ;), że pojawiły się w ostatnim okresie lub pojawią ciekawe polskie projekty o których warto pisać i z których warto czerpać inspirację. Czekam również na sygnały od Was dotyczące projektów, które warto zamieścić na liście.

12.03.2011

Jak powinna wyglądać współpraca pomiędzy ekspertem przedmiotowym a wykonawcą kursów e-lerningowych?

Jednym z ważnych zagadnień w rapid e-learningu jest ścisła współpraca z ekspertem przedmiotowym. Jak robić to dobrze? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest prosta. Nie wystarczy sama wiedza na temat instrukcyjnego projektowania, ani też umiejętności związane z budowaniem relacji, choć na pewno i jedno i drugie może pomóc.

Chciałem się podzielić z Wami kilkoma refleksjami po lekturze interesującej moim zdaniem książki Nathana Eckel'a "Designer-Sme Collaboration" wydanej przez ASTD w 2010 r. Eckel w swojej książce wyjaśnia jakie są źródła frustracji i nieporozumień we współpracy pomiędzy ekspertami przedmiotowymi i projektantami kursów e-learningowych oraz pomaga znaleźć najlepsze rozwiązania.



Jak pisze Eckel w organizacjach można wyróżnić cztery główne przyczyny napięć pomiędzy ekspertem przedmiotowym, a projektantem kursu:
  •  żadne lub niewielka gratyfikacja za współpracę,
  •  nastawienie mentalne "to nie moja robota",
  • nastawienie "trzeba to zrobić po swojemu",
  •  ograniczenia czasowe.

Ogólne zalecenie Eckla na poradzenie sobie z tymi problemami: patrzeć na sytuację z szerszej perspektywy, widząc przy tym współne cele, jakie mają w niej i ekspert przedmiotowy i projektant kursu oraz mieć świadomość, że różnimy się sposobami realizacji owych celów. Nie mając przed sobą dużego obrazu sytuacji i wizji wspólnych celów możemy wejść łatwo w rolę przeciwników wojujących ze sobą.

Co warto zrobić?
  1. Jeżeli jesteś projektantem kursów określ swoją rolę, w tym swoje doświadczenie i wynikające z tego konsekwencje. Dodam od siebie, że niejednokrotnie podczas pracy z ekspertami przedmiotowymi zdarzyło mi się korzystać z pomocy metodyków zdalnego nauczania oraz innych ekspertów, którzy mogą uzupełnić moje doświadczenie i sposób patrzenia na sytuację.
  2. Jeżeli mało wiesz lub nic nie wiesz na temat eksperta przedmiotowego, jego doświadczenia itd. to zabaw się w detektywa i poznaj go - Eckel opisuje jakie infomacje warto zdobyć i jak to zrobić.
  3. Buduj relację.
  4. Dostosuj swoją strategię działania do typu eksperta z jakim masz do czynienia - ustal czy jest to władczy szef,  czy raczej serdeczny i niefrasobliwy, albo sumienny i uporządkowany itp. W przypadku każdego z typów można liczyć się z innym typem ryzyka jakie występuje w naszej współpracy z ekspertem. Eckel omawia 5 charakterystycznych typów ekspertów przedmiotowych i pokazuje możliwe zagrożenia oraz sposoby współpracy umożliwiające sukces.
Ciąg dalszy moich refleksji na temat książki - w kolejnym poście na blogu.