29.04.2012

Adobe Creative Suite CS6

Za nami premiera Adobe Creative Suite CS6. Największą nowością jaką przygotował dla nas Adobe jest wprowadzenie oprogramowania w chmurze, która zapewnia wiele dodatkowych i rozszerzających możliwości pakietu, funkcjonalności.


Premiera nowej wersji pakietu miała również swoją polską premierę on-line. Zapis tego wydarzenia znajdziesz tutaj.

Warto wiedzieć co oferuje pakiet Adobe w nowej odsłonie nie tylko dlatego, że podczas projektowania kursów prawdopodobnie często będziemy po niego sięgać, ale również także dlatego, że pojawiło się w nim kilka nowych rozwiązań, które w przyszłości być może staną się standardem podczas projektowania kursów e-learningowych.

Creative Cloud

Pakiet Adobe Creative Suite dostępny jest w wersji pudełkowej, w postaci licencji do zakupu oraz jako Creative Cloud, czyli usługi w chmurze.  Creative Cloud umożliwia dostęp do całego pakietu Master Collection, dodatkowo dostępne są aplikacje Adobe Muse oraz Adobe Edge. W usłudze Creative Cloud dla użytkowników tabletów dostępne są aplikacje tzw. Touch Apps - wśród nich tabletowa wersja Photoshopa (Adobe Photoshop Touch), następnie Adobe Proto - aplikacja pozwalająca tworzyć na tablecie interaktywne makiety i prototypy stron internetowych i aplikacji mobilnych. Kolejna aplikacja to Adobe Ideas, pozwala na tworzenie w dowolnym miejscu rysunków koncepcyjnych, które można następnie dokończyć w programie Adobe Ilustrator, czy Photoshop. Program Adobe Debut zaś, pomoże zaprezentować klientowi wyniki twojej pracy w kreatywnych programach oraz nanosić na bieżąco informacje zwrotne od klienta uzywając pióra. Adobe Collage pozwala łączyć rysunki, ilustracje, tekst, oraz  pliki PDF, PSD i plików AI do stworzenia koncepcyjnych kolaży dla zaprezentowania klientom lub współpracownikom. Ostatnia aplikacja tabletowa to Adobe Kuler, pozwalający tworzyć, pobierać i zapisywać tematy kolorystyczne inspirowane pomysłami własnymi, czerpanymi od innych lub ze zdjęć bądź ilustracji.



Creative Cloud umozliwia także dostęp do usług takich jak wirtualny dysk o powierzchni 20 GB, na którym można przechowywać i udostępniać swoje prace oraz synhronizować między komputerami, dostęp do platformy hostingowej Business Catalyst, usługi Typekit - czyli webowych fontów oraz dostęp do Digital Publishing Suite Single Edition - usługi umożliwiającej tworzenie, rozwijanie i dostarczanie elektronicznych publikacji.

Dostęp do aplikacji Creative Cloud nie wymaga stałego dostępu do sieci, aplikacje pobieramy i instalujemy na dysku naszego komputera. Wymagane będzie jedynie połaczenie w celu potwierdzenia subskrypcji lub aktualizacji.

Cena abonamentu Creative Cloud dla użytkownika indywidualnego to € 47.99/miesiąc netto przy rocznym okresie subskrypcji lub € 71.99/miesiąc netto przy subskrypcji odnawianej comiesięcznie i wykupywanej na dowolny okres.

Przyjrzyjmy się niektórym innym nowościom jakie pojawiły się w pakiecie Adobe...

Adobe Dreamweaver CS6

Nowości w programie dotyczą wykorzystania HTML 5 i  jQuery w tworzeniu stron internetowych doskonale wyświetlających się na różnych urządzeniach mobilnych oraz generowania aplikacji na urządzenia mobilne bez potrzeby pisania ani jednej linijki kodu, co jeszcze jakiś czas temu wydawało się całkowicie nierealne.

Fluid grid layout
Pomaga projektować strony, które wyświetlają się dobrze na różnych rodzajach ekranów. W jednym dokumencie tworzymy layouty działające w różnych urządzeniach mobilnych.


Rozszerzone wsparcie dla jQuery Mobile
Wykorzystując rozbudowane wsparcie dla  jQuery Mobile możemyw programie Dreamweaver utworzyć projekt aplikacji na urządzenia mobilne. Co dalej, zobacz co daje funkcjonalność PhoneGap.

PhoneGap
Staosując PhoneGap mamy możliwość tworzenie natywnych aplikacji działających na różnych urządzeniach mobilnych wykorzystując jedynie konwersję istniejącego kodu HTML, bez potrzeby jakiegokolwiek programowania. Z pomocą PhoneGap aplikację natywną na Androida, iOS, czy BlackBerry.


InDesign CS6 czyli elektroniczne publikacje

Layouty alternatywne
Jak stworzyć publikaję elektroniczną na tableta, wyświetlającą się prawidłowo zarówno w pionie jak i w poziomie? W InDesign CS6 teraz nie musimy się tym specjalnie martwić, nie musimy tworzyć 2 różnych dokumentów, wystarczy jeden dokument i zastosowanie funkcjonalności loyauty alternatywne. Dla dokumentu stworzonego w orientacji pionowej wystarczy wybrać orientację poziomą np. dla iPada i w tym samym dokumencie otrzymasz dwie różne orientacje dla tego samego projektu.


Dokument jest automatycznie dostosowywany do nowej orientacji, a twoja praca polega jedynie na naniesieniu nieznacznych korekt, aby dostosowanie to było w pełni zadowalające z punktu widzenia celu jaki chcesz osiągnąć.

Liquid Layout
Funkcjonalność ta pozwala na kotwiczenie obiektów, składających się na projekt, w określonych miejscach projektowanej strony. Możemy zaprojektować na przykład, żeby grafika trzymała się górnego prawego rogu, dodatkowo, aby nie była skalowana. Otrzymujemy w ten sposób dynamiczny layout, obiekty, które zostały przywiązane do danego miejsca strony nie zmieniają swojego położenia, nie gubią swojej pozycji, są widoczne zawsze w taki sposób jak je zaprojektowaliśmy.

Nowości w Adobe Photoshop CS6

Jakie nowości znalazły się w Adobe Photoshop. Zobacz film przygotowany przez Grzegorza Roga z Eduweb.pl.

 


Adobe After Effects CS6

Nowości w Adobe After Effect omawia w filmie poniżej Jerzy Drozda

15.04.2012

Interfejs i palce, trzeba o nich pamiętać projektując kurs w mLearningu

Istotą działania interfejsu kursu jest wsparcie dla palca, który w urządzeniach mobilnych, dotykowych musi być punktem koncentracji naszej uwagi jako projektantów.Taki wniosek można wysnuć z interesującego tekstu na blogu Adobe Captivate. Artykuł ten może być pomocny projektantom podczas tworzenia kursów e-learningowych przeznaczonych na urządzenia mobilne, dlatego warto zwrócić na ten artykuł uwagę.

Jak pisze autor artykułu, ważne jest zwrócenie uwagi na różnice w działaniu samego interfejsu kursu.
Interakcja użytkownika z kursem  odbywa się za pomocą ruchów palca, ruchów urządzenia mobilnego (pochylenie, położenie w poziomie/pionie), czy nawet dzięki lokalizacji użytkownika - miejsca w którym przebywa.

Najwięcej interakcji dokonuje się za pomocą palca, stąd staje się on centrum naszej uwagi podczas projektowania. Dotknięcia w ekran lub ruch palca uruchamia określoną akcję w ekranie stanowiąc ważny element podczas projektowania interakcji i nawigacji. Wciśnięcie przycisku myszy, najechanie kursorem, kliknięcie, podwójne kliknięcie zostaje zastąpione działaniami palca.

Jest kilka ważnych działań i cech charakterystycznych wierzących się z działaniem palcami, które omawia autor artykułu.

Interakcja jest bardziej bezpośrednia, szybsza, decydujemy który element na ekranie wybieramy i dotykamy go. Nie ma elementu najedź myszką.
Wpływa to na:
  • sposób przygotowania instrukcji do kursu, zamiast Najdź myszką...", "Kliknij..." pojawia się... No właśnie coś nowego - dotykanie, wiec inaczej musimy przygotować instrukcję dla użytkowników,
  • pojawia się inny sposób przygotowania elementów ekranu, na przykład duża liczba linków, w które trzeba trafić palcem jest niewskazana, w zamian pojawić się powinny elementy łatwo zauważalne jako elementy do dotknięcia palcem,
  • ważna jest wielkość obszaru dotknięcia, musi być na tyle duży, aby można było w niego łatwo trafić.  Dziś grając z córką w grę, na własnej skórze odczułem jak denerwujący może być zbyt mały przycisk "Wróć", w tej grze akurat pewnie specjalnie tak przygotowany, bo pozwalał na wyjście z okna z akcesoriami płatnymi ;)  Wielkość obszaru dotknięcia ma znaczenie nie tylko przy przyciskach, ale również np. w quizach przy radio buttonach i innych elementach quizu, także przy interakcjach - gdzie klikamy na ilustracje lub ich elementy,
Pojawiają się ruchy palca typu: "szczypnięcie", szybkie ruchy palcem, przesuwanie palcem po ekranie, przeciąganie, przytrzymanie palca na obiekcie.
Dzięki temu:
  • można tworzyć nowe interakcje, aktywowanie elementu po dotknięciu, jego przesuwanie i obracanie,
  • można zrezygnować z przycisków dalej i wstecz przechodząc od ekranu do ekranu za pomocą szybkich ruchów palca,
  • pojawiają się inne nowe elementy ekranu szkoleniowego, ja na przykład wysuwające się zakładki.
Możemy również zastosować nowe funkcjonalności, wynikające z działania urządzań mobilnych jak pochylanie, wykorzystanie informacji o położeniu urządzenia, czy określenie miejsca pobytu kursanta.