6.04.2010

Post, który może całkowicie zmienić patrzenie na rapid e-learning


Jestem pod dużym wrażeniem dzisiejszego postu na blogu Toma Kuhlmanna "The Truth About Rapid E-Learning". Tom odtworzył, wykorzystując PowerPointa i Articulate Presenter, fragment kursu wykonanego we Flashu przez Allen Interactions pt. "Employee Security".

Powyższa ilustracja to zrzut ekranu z kursu Toma, ale być może rozpoznajesz na niej kurs Allen Interactions, o krórym mowa. To możliwe, gdyż jest on dość powszechnie znany w środowisku e-learningowym, jako przykład dobrego, budującego zaangażowanie szkolenia e-learningowego, którego celem jest bardziej rozwijanie praktycznych umiejętności niż wiedzy.

Fragment kursu łącznie z grafikami przygotowany został przez Toma w ciągu 10 godzin, przy czym większą część czasu - jak mówi Tom - zajęło przygotowanie grafik. Kurs nie wymagał napisania ani jednej linijki kodu. Tom tworząc kurs wykorzystał głównie możliwość dodawania hiperłączy w programie PowerPoint i animacji (ścieżki ruchu). Materiał został następnie wyeksportowany z użyciem Articulate Presenter jako Flash. W efekcie powstał przykład rozwijającego umiejętności, nie tylko wiedzę, kursu. Jeżeli zadawałeś sobie pytanie, czy w kursie e-leaningowym, przygotowanym z użyciem autorskich narzędzi rapid e-learningowych możliwe jest odtworzenie środowiska pracy, to po przeczytaniu postu Toma przestaniesz mieć wątpliwości.

Imponujące i może zmienić całkowicie sposób patrzenia na rapid e-learning oraz jego wykorzystanie.

7 komentarzy:

Bartek pisze...

Świetny pokaz możliwości narzędzi rapid e-learningowych. Nie trzeba być mistrzem Flasha żeby tworzyć interaktywny content.

Unknown pisze...

Masz rację :). Dodałbym jeszcze, że uświadamia, jak bardzo warto przekraczać schematy myślenia na temat zastosowania rapid e-learningu.
Zasymulowanie, tak jak zrobił to Tom, miejsca pracy i stworzenie sytuacji, które na stanowisku pracy mogą się wydarzyć, plus interaktywny angażujący kontent, o którym piszesz, powoduje - w każdym razie u mnie - wielkie WOW.

Piotr pisze...

To jest właśnie idealny przykład tego, że nie ważne jest czym, ważne jest jak. Najważniejszy jest przecież pomysł, a nie zaawansowana technologia jaka go otacza.

Oczywistym jest także fakt, że wykorzystujemy niewielki procent możliwości jakie drzemią w oprogramowaniu, z którego korzystamy.
W środowisku elearningowym bardzo, ale to bardzo dużo ludzi korzysta z powerpointa, czy keynote'a ale po prostu wielu wstydzi się o tym powiedzieć.

Unknown pisze...

Teraz już wiem jak zrobiłeś te interaktywne życzenia świąteczne :) Bardzo dziękuję.

Hmmm, a jeśli chodzi o budowanie kursu e-learningowego w PowerPointcie przy uzyciu hiperłączy to nie jestem przekonany. Z punktu widzenia wykładowcy istotna jest możliwość łatwej modyfikacji - a jak to modyfikować gdy zawartość jednego slajdu jest powielona na kilku? Bardzo niepraktyczne narzędzie. Na szczęście można mieć nadzieję, że zarówno flash jak i Articulate Presenter to przeżytki, które zabije iPad i html5 :P

A na razie wolę Xerte :D

Unknown pisze...

Piotr, cenna uwaga, tak też to powinno się to odczytać.

PowerPoint zdecydowanie powinien znaleźć się w spisie narzędzi autorskich do e-learningu. Jak widać z tego co zrobił Tom dużo może. Oczywiście Flash jest czasami niezastąpiony, aczkolwiek warto się zastanowić czy przygotowanie całego szkolenia w nim jest efektywne ze względu na czas, koszty i jego skuteczność.

Co do aspektu psychologicznego i przyznawania się do używania PowerPointa to mam nadzieję, że właśnie te opory pisząc to co piszemy pokonujemy ;)

Marian, możliwość szybkiej aktualizacji kursu jest ważna - zgadza się, jednak nie w każdym kursie i nie zawsze w całym kursie. Wiele zależy od tematu. Prezentowana przez Toma symulacja środowiska pracy nie wymaga zbyt częstej aktualizacji.
Poza tym czy jest szybsza metoda aktualizacji treści niż:
1) edycja tektu na slajdzie,
2) edycja pliku xml
Obie metody akurat można zastosować w Articulate. Tam gdzie kurs wymaga aktualizacji możesz tworzyć slajdy z polami tekstowymi i następnie poddawać edycji na slajdzie lub w pliku presentation.xml , szukając w każdym ze slajdów.

Unknown pisze...

Dokańczam wczorajszą odpowiedź dla Ciebie Marian, bo wczoraj miałem jakieś problemy.
Czyli krok po kroku prosty sposób na aktualizację wybranych ekranów szkoleniowych.
1. Tworzę cały kurs w PowerPoincie - może to być prototyp kursu.
2. Eksportuję go do formatu flash za pomocą Articulate.
3. Jeżeli nie jestem autorem kursu, tak jest najczęściej, ustalam które ekrany mają podlegać aktualizacji.
4. Z pliku presentation.xml kopiuje teksty które będą podlegać aktualizacji.
5. Tworzę dokument html i w niego wkopiowuję teksty z pliku presentation.xml
6. Dokument html osadzam z użyciem Articulate Presentera na slajdach które mają podlegać częstej aktulizacji.
7. Klient chcąc zaktualizować treść otwiera jedynie dokumenty html za pomocą zwykłego edytora i zmienia tekst.

Wszystko może jest trochę skąplikowane na etapie projektowania, ale aktualizacja jest prosta.

Oczywiście to tylko jeden ze sposobów jakie można zastosować - wydaje mi się, że do wykonania nawet dla nieprogramisty.

Unknown pisze...

Prosty sposób nr 2

Kolejny sposób, wymagający jedynie wcześniejszego przygotowania flasha pobierającego treści z pliku XML. Na slajdach, które mają podlegać aktualizacji osadzasz flasha, który odczytuje treści z pliku xml.

Metoda postępowania jest taka sama jak poprzednio.
1) przygotowujesz prototyp kursu w PowerPoincie,
2) eksportujesz do formatu Flash,
3) ustalasz z zamawiającym kurs, które ekrany mają podlegać aktualizacji,
4) przygotowany wcześniej flash z dołączonym do niego plikiem xml osadzasz na slajdzie, który ma podlegać aktualizacji. Flash może być osadzony na całym slajdzie lub w dowolnym miejscu slajdu, więc masz duże pole manewru.
5) treści do pliku xml kopiujesz np. z wyeksportowanego wcześniej pliku presentation.xml dodając znaki interpunkcyjne, czy inne poprawki. Można oczywiście też skopiować z prototypu slajdu.
6) kurs ponownie eksportujesz z powerPointa do flasha za pomocą Presentera

i gotowe.

Po wyeksportowaniu prezentacji za pomocą Articulate do formatu flash edycji mogą podlegać wyłącznie pliki xml.