5.03.2008

Rapid e-learning za free – część 1 Mikroszkolenia i Jing

Odpowiedź na post Tadeusza jest pewnym wyzwaniem dla mnie, niemniej postanowiłem napisać o programach do rapid e-learningu dostępnych bezpłatnie. Zacznę od omówienia narzędzi za pomocą, których możesz przygotować:
- mikroszkolenie,
- instruktaż w kursie e-learnigowym.
Jeden dobry obraz zastąpi tysiąc słów - to znana prawda. W ubiegłym tygodniu dla jednego z moich klientów przygotować miałem instrukcję dotyczą nowych funkcjonalności portalu e-learningowego. Na początku chciałem po prostu zrobić parę zrzutów ekranów, zaznaczyć w Photoshopie najważniejsze elementy i pod obrazkami zamieścić opis. Zastanawiając się co napisać w instruktażu, przeglądałem strony internetowe. Trafiłem na stronę projektu jingproject . Jest to projekt TechSmith Corporation producenta komercyjnego Camtasia Studio i SnagIt. Częścią projektu jest program Jing, który pozwala zaznaczyć dowolny obszar ekranu, nagrać to co się na nim dzieje wraz z komentarzem audio i zapisać we flash’u.
Za pomocą Jing-a przygotowałem 6 minutowe mikroszkolenie. Nagrałem film pokazujący to co robię na ekranie wraz z moim komentarzem, wyeksportowałem do flasha i udostępniłem klientowi. Klient uznał to za dużo łatwiejsze w użyciu niż przesyłane dotychczas instrukcje pisane. Mikroszkolenie przygotowałem w czasie przynajmniej o połowę krótszym, niż ten jaki potrzebowałbym na przygotowanie zrzutów ekranów, ich edycję w Photoshopie i dodanie opisów do ilustracji. W związku z tym, że w ostatnich dniach pracuję w domu, zaoszczędzony czas poświęciłem na wypicie kawy z żoną.

Zobacz film pokazujący możliwości programu.



Inne podobne podobne do Jing narzędzia, gdzie formatem wyjściowym jest również flash, to:
Wink 2.0, aplikacja umożliwia nagrywanie jednocześnie obrazu i głosu, obraz może obejmować cały ekran, okno dowolny rozmiar. Program pozwala dodać obrazki, komentarze – typu dymki, pozwala wstawić własne intro ładowania animacji oraz dostosować menu odtwarzania,
CamStudio 2.0, obecnie nierozwijany, ale godny poleceniaprogram, stał się podstawą RoboDemo, którego następcą jest Adobe Captivate . Pozwala nagrać sekwencję wideo wraz z komentarzem audio.
Jakie są cechy charakterystyczne programu Jing i oprogramowania podobnego do niego:

  • możesz szybko zarejestrować czynności wykonywane przez ciebie na ekranie komputera i łatwo nagrać do tego komentarz audio,
  • wymienione funkcjonalności oprogramowania są szczególnie przydatne, gdy przygotowujesz instruktaż lub opisujesz aktywności składające się z wielu kroków. Przygotowanie instrukcji nie zawierającej animacji i nagranego komentarza wymagałoby przygotowania wielu zrzutów ekranu i napisania wielu komentarzy,
  • oszczędność czasu potrzebnego na przygotowanie,
  • format flash, pozwalający umieścić mikroszkolenie, instruktaże na stronie internetowej, w blogu lub kursie e-learningowym.


Oprogramowanie nie daje możliwości dodawania interaktywności. Trudno jest w związku z tym na uczestniku szkolenia wymusić aktywność. Nie przygotujesz w nim ćwiczeń, stąd oprogramowanie tego typu nie nadaje się tam, gdzie chcesz budować nowe umiejętności. Możesz przygotować za jego pomocą elementy kursu e-learningowego lub szkolenie, które ma na celu przekazanie głównie informacji lub uaktualnienie wiedzy.

Brak komentarzy: