12.11.2012

Digital Learning Congress - relacja z konferencji

Konferencja Digital Learning Congress zorganizowana przez Obserwatorium Zarządzania w ramach projektów Webquest for HRM i Knowledge Pils Methodology, zorganizowana  została na prawdziwie europejskim poziomie.


Przestrzenie Centrum Nauki Kopernik były doskonałym miejscem, by zastanawiać się nad wpływem nowych technologii cyfrowych na edukację. 

Wykłady odbywały się równolegle w ramach 4 ścieżek tematycznych:
  1. “Społeczność w nauczaniu zdalnym”.
  2. “Transmisje i narzędzia audio/video”.
  3. “Grywalizacja narzędziem edukacji”.
  4. “Blended learning”.

Osobiście miałem okazję wysłuchać jedynie kilku wystąpień. Poprosilem więc moich przyjaciół, aby również dorzucili parę słów do tej relacji z konferencji.

Wykład otwierający
Wykład wprowadzający wygłosił Steve Wheeler z Uniwersytetu w Plymouth w Wielkiej Brytanii. Tematem wystąpienia była “Przyszłości nauczania cyfrowego”. Steve starał się zarysować trendy i wyzwania jakie czekają nas w najbliższym czasie. Zalew informacji powoduje, ze zamiast wiedzieć, powinniśmy umieć połączyć się z web 3.0 i odszukać informację, której dostępność będzie zdecydowanie większa niż dziś, dzięki nowym technologiom.
W perspektywie roku zgodnie z Horizon Report, na który powoływał się Steve najważniejszymi technologiami staną się aplikacje mobilne, e-booki i tablety. W najbliższych 2-3 latach ważne staną się - grywalizacja, narzędzia oraz techniki analityczne, a także poszerzona rzeczywistość.

Ścieżka “Blended learning”

W tym bloku konferencyjnym niewątpliwie, nie tylko moim zdaniem, jednym z najbardziej interesujących było wystąpienie Marka Hyli i Sławomira Łaisa, na temat przygotowanego przez XY Learning Team produktu "Karty bitewne do nauczania" ("Learning Battle Cards"). Learning Battle Cards to talia kart, każda karta zawiera opis i zastosowanie jednej metody szkoleniowej. Cała talia z założenia więc opisuje wszystkie najważniejsze metody szkoleniowe jak na przykład dyskusje, czy tak jak na ilustracji poniżej sieci społeczne:



Opis jest jak widzisz w postaci chmury skojarzeń. Na odwrocie karty znajduje się natomiast opis jej użyteczności na różnych poziomach procesu rozwojowego, identyfikacja typu metody i ocena zastosowania karty.
Karty mają pomóc wykorzystać potencjał blended learnigu poprzez dobór odpowiednich form szkoleniowych. Autorzy pomysłu, jak sami przyznają, szukają zastosowania potencjału kart, w który wierzą i portalu społecznościowego, który planują, we wspieraniu rozwoju i szkoleń. Planowanie rozwoju jest przez autorów pomysłu postrzegane w kontekście gry.

Ścieżka "Transmisje i nagrania audio"
Do jednych z ciekawych tematów omawianych w ramach tej ścieżki należy niewątpliwie "Metodyka pigułek wiedzy". Sama konferencja była, okazją do promocji podręcznika wydanego przez Obserwatorium Zarządzania "Metodyka Pigułek Wiedzy".




Podręcznik znajdziesz na stronie projektu.

Ścieżka "Społeczności w nauczaniu zdalnym"
Poprosiłem Rafała Dudziaka z Insieme, aby podzielił się swoimi refleksjami z tego bloku tematycznego, oto jego wypowiedź:
"Spośród wielu atrakcyjnych wykładów i prezentacji wybrałem temat związany z Collaborative Blended Learning i Webquest 2.0. Panel dyskusyjny prowadzony prze Martę Eichstaedt uświadomił mi jakie są możliwości nauczania i uczenia się bardzo dużej liczby osób rozproszonych po całym świecie. Zaprezentowane przez jedną z uczestniczek panelu własne doświadczenia w uczeniu się socjologii w grupie 40.000 uczestników z całego świata, na jednym z uniwersytetów w USA , pokazały, że metoda ta może być stosowana w nauczaniu dużych różnorodnych grup rozproszonych po całym świecie. Prostota materiałów używanych w nauce oraz zwiększenie skuteczność nauczania to dwa elementy, które powodują, że warto zainteresować się tą metodą pracy w edukacji osób dorosłych".

Ścieżka ta była okazją do promocji efektów projektu "WebQuest for HRM" jakim jest podręcznik metody.



Podręcznik dostępny jest bezplatnie na stronie projektu.

Ścieżka “Grywalizacja narzędziem edukacji”
Izabela Mieszkowska z mediaKURSY przygotowała na bloga krótką relację z wstąpienia Sebastiana Starzyńskiego:

Sebastian Starzyński, swoim wystąpieniem „Grywalizacja narzędziem edukacji - angazujące matody szkolenia” przyciągnął wiele osób. Jak mówił sam gra od lat. Jako „wirtuoz” w tej dziedzinie, pokazuje w jaki sposób można zaangażować: -zainteresować kontrastem, -połączyć przyjemność z wykorzystaniem wiedzy w praktyce, -zastosować osiągalne wyzwania i natychmiastową informacje zwrotną.
Jakie elementy powinna zawierać gra? Kontekst, czyli fabułę, tło, cel oraz mechanikę – punkty, odznaki, tabele wyników, prezenty, status. Podsumowując: bez fabuły nie ma mechaniki! Zaciekawiła mnie aplikacja do badań rozwoju w pracy uczniów, Tajemnice Aeropolis- czyli rewolucja w zakresie doradztwa zawodowego. Więcej informacji znajdziesz na stronie TalentGame. Starzyński pokazał kilka ciekawych przykładów wykorzystania gryfikacji – playboymisssocial, pruhealth, codeacademy, mindbloom. Czego mi ewentualnie zabrakło - omówienia metod wykorzystaniu gier w szkoleniach, czyli jak wpleść grę do kursu? Brakowało przykładów szkoleniowych z wykorzystaniem grywalizacji, choć samo wystąpienie było bardzo interesujące.

Ciekawą inicjatywą organizatorów konferencji była gra DLC Game przeprowadzona podczas trwania konferencji. Uczestnicy konferencji otrzymali karty, które musieli wypełnić, poszukując podczas konferencji wymaganych informacji.

W trakcie konferencji swoja premierę miał raport na temat "Wykorzystania Nowych Technologii w szkoleniach" przygotowany przez Obserwatorium Zarządzania.

Podsumowanie
Podsumowując do niewątpliwie cennych rzeczy jakie wypromowała konferencja należą podręczniki metod, raport, polski produkt grupy XY Learning Team, wiele cennych wystąpień. Zdaje sobie sprawę, że relacja moja i moich przyjaciół Izabeli i Rafała omawia tylko wycinek tego co działo się podczas konferencji.




Brak komentarzy: