29.10.2012

Raport Webinaria w Polsce

W ten weekend usiadłem do raportu, który od dawna planowałem przeczytać, na temat webinarów w Polsce. Webinar to transmisja materiału audio/video, do użytkowników internetu, na żywo do celów szkoleniowych.


Raport Webinaria w Polsce przygotowany przez Fundację Obserwatorium Zarządzania na zlecenie SklepuWiedzy.pl omawia badanie przeprowadzone metodą ankiety umieszczonej w internecie, na grupie 823 uczestników. Jakie wnioski wynikają z badania?



Webinary - dla kogo?
Interesującym wnioskiem, jaki można wyciągnąć z badania jest to, że zainteresowani webinariami są nie tylko młodzi użytkownicy internetu, ale również osoby dojrzałe po 50 roku życia. Także zainteresowani są nimi osoby nie tylko z perfekcyjna znajomością komputera.

12% badanych przyznało, że korzysta z webinarów cyklicznie. Co pokazuje, że forma ta staje się akceptowalną formą systematycznego podnoszenia kwalifikacji.

Jakimi tematami jest największe zainteresowanie?
Jeżeli chodzi o webinary największym deklarowanym zainteresowaniem mogą cieszyć się takie tematy jak języki obce (45%), zarządzanie (HR, sprzedaż, marketing, logistyka - 41%)praca (rekrutacja, kariera, bhp, umiejętności osobiste - 40%)

Jak uważają autorzy raportu i chyba słusznie, 16% wskazań na zainteresowanie webinariami do rozwijania swojego hobby, może wskazywać, że Polacy są głównie zainteresowani webinariami jako formy szkolenia do podnoszenia swoich kwalifikacji i rozwoju zawodowego. 

Najlepsza godzina na webinar
Jeżeli będziesz organizować webinar wybierz godziny miedzy 18 a 21, lub między 9 a 12.

Najlepsze godziny na zorganizowanie webinaru po pracy to godziny obejmujące późne popołudnie i wieczór lub jeżeli webinar jest w godzinach pracy, bedą to wówczas godziny między 9 a 12. Są to bardzo użyteczne informacje organizacyjne.

Ważne są materiały szkoleniowe
Jak wynika z badania, dla uczestników ważne są materiały szkoleniowe jakie otrzymają po jego zakończeniu, powinna być to przynajmniej prezentacja z webinarium i dostąp do nagrania webinarium. W trakcie webinarium uczestnicy chcieli by mieć dostęp do czatu, umożliwiającego między innymi zadawanie pytań.


Cena
Jeżeli webinaria organizujesz odpłatnie ważne staje się skalkulowanie ceny.

Badanie pokazuje, że najwięcej osób zapłaciłoby za godzinny webinar od 40 do 100 złotych. Z mojego doświadczenia wynika, że cena zależy od grupy docelowej. Przy szkoleniach otwartych moim zdaniem słuszna cena to 10- 20 złotych, aczkolwiek podkreślam zależy to od grupy docelowej.

Podsumowując
Rozwój webinarów w Polsce jest dopiero w początkowej fazie rozwoju. Zupełnie niedawno pokonaliśmy próg technologiczny, dziś możemy praktycznie bez problemów, w prawie całym kraju uczestniczyć w webinariach.  Są również w Polsce usługodawcy, którzy umożliwią organizację webinariów. To na czym teraz trzeba się skupić to zmiana świadomości. Jak oceniają autorzy raportu nadal niska jest świadomość internautów dotycząca tej formy szkolenia. Dość duża grupa osób w ogóle nie zna tej formy szkolenia lub nie uczestniczyła w niej nigdy (45% badanych). Pocieszające jest natomiast zainteresowanie tę formą kształcenia ze strony menadżerów i kadry zarządzającej.

Brak komentarzy: