16.02.2010

Praktyczne zastosowanie rapid e-learningu – kurs produktowy

Poprzedni post zakończyłem stwierdzeniem, że cele szkoleniowe (cele nauczania) z wyższego poziomu wymagają tradycyjnego projektowania instrukcyjnego, natomiast do realizacji celów szkoleniowych niższego poziomu z powodzeniem stosować można rapid e-learning (pomocny może być wykres jaki znalazłem w ostatnim "Learning solutions magazine" ). Jak zrealizować te założenia w praktyce? Sprawa nie jest wcale łatwa, gdyż często w musimy przygotować kursy, które powinny powstać szybko i być wdrożone szybko, a zarazem kształtować umiejętności zarówno z niższego jak i wyższego poziomu. Przyjrzyj się dwóm przykładom kursów produktowych.

Przykład 1 - wystarczy rapid e-learning
Załóżmy, że stoimy przed zadaniem przekazania wiedzy i informacji naszym pracownikom na temat zmian w zakresie sprzedawanego produktu. Naszym celem jest przekazanie zaktualizowanej wiedzy na temat:

  • cech nowego produktu,
  • korzyści z nowego produktu dla klienta.
W tym przypadku z powodzeniem zastosować można rapid e-learning. Możemy przygotować ekrany szkoleniowe z listą cech produktu, z listą korzyści, tabele lub wykresy porównawcze, filmy prezentujące cechy i korzyści, quizy ułatwiające rozpoznawanie cech i korzyści, test sprawdzający wiedzę.

Przykład 2 - podejście hybrydowe
Wdrażamy nowy produkt. Stoimy przed zadaniem przeszkolenia personelu zajmującego się sprzedażą nowego produktu. Naszym celem jest

  • przekazanie wiedzy na temat cech nowego produktu,
  • przekazanie wiedzy na temat korzyści z nowego produktu,
  • budowanie umiejętności przekazywania informacji o cechach i korzyściach na temat produktu, przez naszych pracowników, klientom oraz umiejętnego porównania z produktami konkurencji,
  • budowanie i rozwijanie umiejętności odpowiadania na zastrzeżenia klientów.
Pierwsze dwa cele z powodzeniem nadają się do realizacji w formule rapid e-learningu. Dwa ostatnie jednak wymagają znacznie bardziej surowego podejścia do procesu projektowania i bardziej złożonego wykonania. Na proces projektowania możemy zatem spojrzeć jak na kontinuum, z jednej strony kontinuum mamy rapid e-learning realizujący cele niższego poziomu - przekazywanie wiedzy i informacji, z drugiej zaś strony tradycyjne instrukcyjne projektowanie i budowanie umiejętności. Między jednym i drugim możemy płynnie przechodzić. W praktyce łącząc, na przykład na poziomie używanych do projektowania narzędzi, projektowanie w PowerPoint i autorskich narzędziach do rapid e-learningu z projektowaniem w Adobe Flash.


Mówiąc o cechach produktu używamy rapid e-learningu. Projektując sytuację rozwijającą umiejętności, zbliżoną do sytuacji jakiej będzie doświadczał pracownik na stanowisku pracy, stosujemy tradycyjne instrukcyjne projektowanie. Budowanie umiejętności wymaga bowiem, dostosowanej do naszego celu nawigacji, stworzenia symulowanego środowiska, dostarczenia możliwości odegrania roli pracownika obsługującego klienta. Na tym etapie konstruujemy symulację pozwalającą ćwiczyć odpowiadanie na najbardziej typowe pytania klientów, radzenie sobie z zastrzeżeniami klientow itp. Zastosowanie narzędzi i metodyki rapid e-learningu byłoby niewystarczające. Chcemy nie tylko powiedzieć jak handlowiec ma się zachować, chodzi nam bardziej o to, aby uczestnik kursu przećwiczył pożądane na stanowisku handlowca zachowania.

4 komentarze:

TB pisze...

Bardzo rzeczowo i syntetycznie przedstawił Pan temat, trafne porównanie na podstawie przykładów.
Myślę, że po lekturze tej treści nikt nie będzie miał już wątpliwości czym różni się instrukcyjne podejście od podejścia rapid.

Unknown pisze...

Dziękuję za komentarz :). To dla mnie ważna informacja zwrotna! Cieszy mnie, że widać różnicę w podejściach. Chciałem zwrócić uwagę na różnice, gdyż może to być istotne w planowaniu projektów e-learningowych.
Chociaż nie ukrywam, że również będę namawiał do twórczego przekraczania granic miedzy podejściem rapid i podejściem instrukcyjnym.

TB pisze...

Chciałbym dodać jeszcze jedną myśl, otóż - wydaje mi się, że obecnie granica pomiędzy podejściem rapid a instrukcyjnym bardzo się zaciera. Główną przyczyną jest naturalny rozwój e-leaqrningu, narzędzi produkcyjnych oraz procesów twórczych. Zdecydowana większość przedsięwzięć projektowych to hybrydy tych dwóch podejść. Ciekawy temat na artykuł... podejście hybrydowe.

Unknown pisze...

Myśl jak najbardziej wydaje się byc słuszna :) Na różnych etapach przygotowania i tworzenia kursu, czy szerzej w projektach e-learningowych, mozna stosować podejście hybrydowe, myślę że szczególnie na etapie produkcji kursu.
Uważam, że pomysł z artykułem jest interesujacy, chociaż nie prosty ;) Wymagłby pewnie zebrania różnych doświadczeń praktycznych firm stosujacych rapid e-learning z poszczególnych etapów realizacji projektów e-learningowych i przyjrzenia się jak efektywnie zastosować podejscie hybrydowe. Choć myśląc tak na gorąco - etap produkcji kursu jest chyba najlepszy do zastosowania takiego podejścia.