28.02.2009

Rapid e-learning 2009 cz.2. - Dlaczego rapid e-learning jest tańszy od tradycyjnego e-learningu?


Inwestycja w kurs rapid e-learningowy może być niższa nawet o 50%, od inwestycji w kurs w tradycyjnym e-learningu. Jest to ważna korzyść dla firm w czasach recesji, kiedy liczą się wysokie kompetencje pracowników, by uzyskać przewagę na rynku, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów szkoleń. Stąd w drugiej części cyklu "Rapid e-learning 2009" postanowiłem napisać o korzyściach z rapid e-learningu w postaci niższych kosztów. Być może zastanawiasz się lub zastanawiałeś się dlaczego właściwie rapid e-learning jest tańszy? Wpływają na to różnice w procesie projektowania i produkcji kursu. W tym poście prezentuję niektóre z nich. Mogą być one interesujące dla Ciebie i Twojej firmy, gdyż cięcie kosztów odbywa się z zachowaniem wysokiej jakości i skuteczności kursu.
Zastosowanie metody prototypowania
Metoda ta z powodzeniem stosowana jest przez Kineo. Sprawdzona również przeze mnie osobiście. Klient dostarcza brief projektu i materiały do produkcji kursu. Na bazie otrzymanych materiałów, w ścisłej współpracy z ekspertem merytorycznym, budowana jest w PowerPoincie zawartość lekcji i zawartość poszczególnych ekranów szkoleniowych. Określony zostaje kluczowy materiał, który powinien trafić do kursu. W programie PowerPoint tworzone są prototypy ekranów szkoleniowych danej lekcji – wstępny wygląd, opis interaktywności oraz ich zawartość merytoryczna.
Ekrany zostają przekazane wykładowcy do konsultacji i oceny. Po konsultacjach nanoszone są natychmiast poprawki. Istnieje możliwość konsultacji on-line lub spotkanie bezpośrednie i naniesienie poprawek w trakcie takiego spotkania. Następnie zbudowany zostaje przez grafika prawie ostateczny wygląd ekranów szkoleniowych.
Tak przygotowany materiał przegląda ponownie ekspert merytoryczny i zgłasza uwagi. Dopracowywany jest ostateczny wygląd ekranów szkoleniowych. Na koniec testowana jest ostateczna wersja kursu.
Dzięki tej metodzie możemy połączyć etap budowania scenariusza i projektowania kursu. Korzystając z szybkiego prototypowania, jako skutecznej metody prezentowania pomysłów i interaktywności nie musimy tworzyć takich dokumentów jak dokumenty rozpoczęcia projektu, Storyboards, skrypty, specyfikacje itp. Zmniejsza to ilość osób pracujących przy projekcie.
Ekspert merytoryczny i doświadczony projektant kursu kluczowymi osobami w projekcie
Opisana powyżej metoda wymaga ścisłej współpracy z ekspertem merytorycznym. Wymaga również dużego doświadczenia podczas tworzenia projektu kursu. Zmniejszenie zespołu tworzącego kurs daje możliwość zatrudnienia doświadczonego projektanta, przy niższych kosztach osobowych ogółem.
Zastosowanie prostych w użyciu narzędzi do produkcji
Zastosowanie programów takich jak Articulate Presenter, czy Captivate w znaczącym stopni skraca czas produkcji kursu. Na wyjściu otrzymujemy kurs w formacie Flash, zgodny ze standardem SCORM, bogaty w interaktywności, zawierający guizy i testy.
Podsumowanie
Poniższa tabela zawiera porównanie tradycyjnego e-learningu i rapid e-learningu, w porównaniu brałem pod uwagę głównie elementy wpływające na obniżenie kosztów kursu.
E-learningRapid e-learning
  • Rozbudowana dokumentacja projektu
  • 2-3 miesięcy
  • Duży zespół projektowy

  • Rozbudowane, skąplikowane narzędzia do produkcji

  • Aktualizacja – kilka tygodni lub miesięcy
  • Prototypowanie i inne metody skracające czas projektowania kursu
  • 2-3 tygodni
  • Mały zespół projektowy z wysokiej klasy specjalistami
  • Kompleks prostych w użyciu narzędzia do produkcji, zwykle dedykowanych do rapid e-learningu
  • Aktualizacja 1 dzień do kilku dni
Podsumowując możemy stwierdzić, że zastosowanie prototypowania, krótszy czas produkcji kursu, niższe koszty osobowe, narzędzia produkcyjne w postaci programów dedykowanych do rapid e-learningu i szybka aktualizacja w istotny sposób przyczyniają się do obniżenia kosztów przygotowania, produkcji i aktualizacji kursu.

Brak komentarzy: