Termin e-learning ma nieco ponad 10 lat, natomiast termin rapid e-learning pojawił się 2004 roku, kiedy Elliott Masie zorganizował we wrześniu seminarium na ten temat w Las Vegas, a Josh Bersin opublikował studium na temat rapid e-learningu. Studium Bersin & Associates 2004 definiuje rapid e-learning za pomocą następujących kategorii:
- rapid e-learning to szkolenie, które może zostać przygotowane, w mniej niż trzy tygodnie,
- eksperci przedmiotu (SMEs) są najważniejszym zasobem przy tworzeniu szkolenia,
- dobrze znany program narzędziowy (np. PowerPoint) lub przyjazne dla użytkownika szablony są punktem startu w tworzeniu kursu,
- prosta ocena, informacja zwrotna i śledzenie postępów,
- mogą być zawarte elementy medialne, które wzbogacają nauką, ale nie tworzą barier technologicznych (np. głos),
- moduły uczące mogą zostać przerobione w godzinę lub w czasie krótszym, najczęściej w 30 minut.
- może zostać wykorzystany synchroniczny (live) lub asynchroniczny model e-learningu" (Bersin & Wspólnicy, 2004).
Od 2004 roku zaszły znaczne zmiany w zakresie technologii i rozwoju metodyki rapid e-learningu. Dziś rapid e-learning można określić następującymi kategoriami:
- rapid e-learning to szkolenie, które może zostać przygotowane, w mniej niż trzy tygodnie,
- eksperci merytoryczni są najważniejszym zasobem przy tworzeniu kursu,
- punktem startu w tworzeniu kursu jest program PowerPoint,
- wygląd kursu stworzonego w rapid e-learningu zależy tylko od potrzeb zlecającego i zdolności grafika tworzącego layout kursu, projekt może być w pełni zgodny z najnowszymi trendami graficznego projektowania, w niczym nie przypomina prezentacji PowerPoint,
- wyprodukowany kurs zawiera elementy multimedialne jak dźwięk, animacje, flash, filmy i elementy społecznościowy bezpośrednio wpisane w kurs jak np. Wiki,
- kursy rapid e-learning są w pełni zgodne ze standardem SCORM,
- kurs może zawierać rozgałęzienia - nawigację nieliniową - można zaprojektować różne ścieżki uczenia się w zależności od poziomu wiedzy i potrzeb kursanta,
- można tworzyć dłuższe moduły szkoleniowe najczęściej 30-45 minutowe lub kilkuminutowe mikro-kursy,
- krótki czasu produkcji kursu i znacznie niższe niż w tradycyjnym e-learningu koszty - to zasługa oprogramowania, często dedykowanego do rapid e-learningu oraz specyficzna dla rapid e-learningu metodologia tworzenia kursu np. zastosowaniu metody prototypowania.
Więcej napiszę w kolejnych częściach tego cyklu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz