Coraz częściej, nie tylko bynajmniej ze względu na kryzys i cięcia budżetów, wraca się do koncepcji organizacji uczących się. Organizacje uczące się stanową uzupełnienie tradycyjnego uczenia. Ta forma uczenia posiada cechy, które można określić jako "bycie z pracownikiem" "asystowanie mu przy pracy". Organizacje uczące się stwarzają w miejscu pracy udogodnienia sprzyjające uczeniu się, a także stymulują pracowników do rozwijania umiejętności uczenia się i rozwiązywania problemów.
Według badań prowadzonych w siedmiu krajach europejskich, tworzenie warunków sprzyjających permanentnemu uczeniu się służy także podniesieniu konkurencyjności i ograniczeniu wydatków na szkolenia (Tjepkema i in. 2002, za Andrzejczak A. 2004).
W koncepcję tę świetnie wpisują się opisywane przeze mnie wcześniej:
- samoobsługowe portale, ze szkoleniami dostępnymi na żądanie,
- mikrokursy,
- social learning i nauczanie nieformalne.
Dwie pierwsze wymienione metody są do zastosowania na tradycyjnych platformach szkoleniowych. Trochę inaczej ma się sprawa z social learningiem i nauczaniem nieformalnym. Tu potrzebne są dodatkowe funkcjonalności, do których zaliczyć można czat, dyskusje, dodawanie zakładek, RSS, wiki, mikro-blogi, blogi, aktualności-wydarzenia, udostępnianie plików, w tym udostępnianie plików video, własne strony internetowe itp.
Jeżeli potrzebujesz tego typu funkcjonalności, warto zastanowić się nad narzędziem open-source, jakim jest Elgg.
Może być on wykorzystywany do tworzenia otwartych i zamkniętych sieci społecznych oraz formalnej i nieformalnej edukacji. Zawiera wymienione wcześniej funkcjonalności. Więcej dowiesz się z prezentacji Jane Hart:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz