6.12.2009

Trendy w szkoleniach korporacyjnych


Ostatnio ilość obowiązków służbowych spowodowała pewne zaległości w moich pozazawodowych sprawach, w tym zaległości do nadrobienia również na blogu. Zacznę od konferencji jaka odbyła się w ubiegłym miesiącu - LearnTrends 2009 - The Corporate Learning Trends and Innovations Conference. Oto pierwsza porcja moich notatek z konferencji:

Jay Cross
1) praca i szkolenia pracowników będą stopniowo coraz bardziej się pokrywały, dzięki szybkiemu dostarczaniu wiedzy będzie ona dostępna w coraz większym stopniu na stanowisku pracy, szkolenia staną się częścią środowiska pracy,
2) centralną postacią w nauczaniu był nauczyciel, w coraz większym stopniu stawał się nią pracownik, rodzącym się obecnie jest kolejny etap jakim jest praca grupowa, następować będzie koncentracja na pracy grupowej – czekające nas zmiany:
  • eksperci przedmiotowi (dziś) vs sieci eksperckie (przyszłość),
  • potrzeba wiedzy (dziś) vs potrzeba dzielenia się wiedzą (przyszłość).

Tony Karrer
Strategię szkoleniową w firmie warto oprzeć, oprócz nauczania formalnego, także o nauczanie nieformalne.
Nauczanie formalne:
  • wirtualne klasy, 
  • CD-ROM-y, 
  • strukturalizowane, zaplanowane szkolenia e-learningowe,
  • podręczniki,
  • internetowe konferencje. 
Nauczanie nieformalne:
  • kluczowym elementem jest zarządzanie wiedzą w organizacji – najlepsze praktyki, dostęp do wewnętrznych ekspertów,
  • dostęp do zewnętrznych ekspertów, budowanie relacji z zewnętrznymi ekspertami,
  • nieformalne sieci profesjonalistów
Więcej o strategii wykorzystującej formalne i nieformalne nauczanie znajdziesz w poście na blogu Tony Karrera.

George Siemens 

  • rapid learning – zmiany będą podążały w kierunku dostarczania wiedzy i umiejętności szybko, w krótkim czasie,
  • wyzwaniem staje się pogodzenie niedopasowania pomiedzy nauczaniem i wzrastajacym tempem rozwoju.
Charles Jennings & Andy McGovern
Model 70:20:10
70 % to wiedza i rozwój poprzez doświadczenia (tzw.praktyka): 20 % wiedza i rozwój dzięki pomocy innych : 10% zdobywanie wiedzy i rozwój w trakcie zaplanowanych, strukturalizowanych szkoleń w organizacji, czy ogólniej zajęciom klasowo-lekcyjnym. Tak więc wpływ na rozwój pracowników planowanych, ustrukturalizowanych szkoleń to tylko 10%, pozostale 90% czynników wpływających na rozwój to praktyka i wsparcie innych.
Przyczyną tego stanu rzeczy jest miedzy innymi szybkie tempo zmian. Skoro to środowisko pracy w przeważającym stopniu decyduje o rozwoju i wiedzy pracowników, a transfer wiedzy i umiejętności w trakcie tradycyjnych szkoleń i nauki w systemie klasowo- lekcyjnym stanowi to tylko 10%, to jak wspierać owe "70" + "20" w organizacji:
  1. Rozwijać social learning, który ułatwi wymianę doświadczeń.  
  2. Wspierać naukę w miejscu pracy, nauka na żądanie "just in time learning", metaforą może być nawigacja GPS, która wspiera nas w drodze do celu, w trakcie jazdy.
  3. Poprzez symulacje, scenariusze, środowiska wspierające wirtualną współpracę typu Second Life, czyli wirtualne światy.
Po okresie zachwytu wirtualnymi światami zainteresowanie nimi ostatnio jakby trochę spadło. Charles i Andy przywołują ten temat w nowym zupełnie kontekście, zwracają uwagę na znaczenie wirtualnych światów w budowaniu współpracy. Jako komentarz do tej części swoich notatek pokonferencyjnych zamieszczam prezentację Rona Edwardsa:
Jeśli nie miałeś okazji uczestniczyć w konferencji, nagrania video z konferencji znajdziesz tutaj. Zachęcam do obejrzenia

Brak komentarzy: