Rozwiązania takie jak Adobe Acrobat Connect Pro, WebEx, Elluminate, SkillSoft Live Learning spowodowały w ostatnich latach gwałtowny wzrost szkoleniami synchronicznymi, prowadzonymi na żywo, tu i teraz z wykorzystaniem internetu. Dlaczego tak się dzieje? W internetowych seminariach tkwi bowiem potencjał, z którego nie zawsze zdajemy sobie sprawę.
Korzyści rozwiązania jakim są internetowe seminaria obejmują głównie:
- szybszy od tradycyjnych szkoleń sposób dostarczenia wiedzy i informacji,
- znacznie niższe koszty- brak kosztów dojadów i zakwaterowania,
- oszczędność czasu - nie tracimy czasu na dojazd do miejsca szkolenia.
Można je stosować głównie w odniesieniu do przekazywania wiedzy i informacji, szczególnie tam gdzie wiedzę należy przekazać szybko, dowolnej liczbie słuchaczy od kilku do kilkuset. Słuchacze mogą znajdować się w różnych odległych od siebie miejscach. Można je z powodzeniem stosować wszędzie tam, gdzie szkolenia nie wymagają prowadzenia praktycznych ćwiczeń. Dzieje się tak dlatego, że chociaż od strony technicznej internetowe seminaria dają możliwość interakcji wykładowcy z uczestnikami jest ona bardziej ograniczona niż na stacjonarnym warsztacie, gdzie uczestnicy ćwiczą np. rozmowę z klientem. Trudno byłoby również przeprowadzić on-line zajęcia laboratoryjne - np wykrawanie części rośliny i oglądanie pod mikroskopem.
Seminaria internetowe odbywają się w wirtualnej klasie
Wirtualna klasa, podobnie jak tradycyjna sala szkoleniowa posiada tablicę, możliwość wyświetlania prezentacji, jest możliwość zadawania pytań. Do głównych funkcji wirtualnej klasy należą:
- funkcje związane z wizualnym wyświetlaniem informacji: biała tablica, wyświetlanie prezentacji
- funkcje komunikacyjne: przekaz audio i video głosu i obrazu wykładowcy, ewentualnie również uczestników, chat,
- funkcje wspierające interakcje wykładowca-uczestnik: ankiety, sondaże, quizy
W jednym i drugim przypadku szkolenie prowadzone jest przez wykładowcę z udziałem wszystkich uczestników szkolenia w tym samym czasie. Od strony metodyki zajęć mogłoby się wydawać że jest podobna metodyki szkoleń stacjonarnych. Po jednej stronie siada wykładowca, po drugiej uczestnicy. Wykładowca często liczy na to, że uczestnicy przyswoją wiedzę, którą on się z nimi dzieli. Tu pojawia się problem jakim jest wielozadaniowość, czy jak ktoś powiedział na jednym ze spotkań w których uczestniczyłem "multiscanning". To zjawisko powoduje, że niejednokrotnie podczas wykładu on-line uczestnicy sprawdzają maile, przeglądają strony internetowe. Co można zrobić, aby przyciągnąć uwagę uczestników internetowego seminarium i efektywnie przekazać wiedzę i informacje? Najlepiej wykorzystać narzędzia jakie oferuje wirtualna klasa, w tym narzędzia do dwustronnej komunikacji. Narzędzia te postaram się opisać w kolejnych artykułach.
Czy są różnice pomiędzy szkoleniem synchronicznym w wirtualnej klasie, a szkoleniem asynchronicznym jakim jest kurs e-learningowy?
- Szkolenia synchroniczne wymagają tempa zdobywania wiedzy i informacji nie zawsze dostosowanego do naszych możliwości, co powoduje wyższe obciążenie poznawcze.
- Dzięki takim narzędziom jak czat, możliwość dwustronnej komunikacji głosowej, funkcji ankiet i sondaży dających możliwość natychmiastowego wyświetlania wyników istnieje znacznie wyższy poziom interakcji społecznych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz