8.08.2012

Raport na temat stanu i perspektyw rozwoju eLearningu w polskich przedsiębiorstwach od XY Learning Team

Ostatni weekend poświęciłem na zapoznanie się z raportem „Learning Problems – e-solutions”. Przebiłem się przez około 80 stron raportu, było naprawdę warto. W niektórych miejscach zrobiłem wielkie WOW.

Raport przygotowany został przez XY Learning Team w składzie Małgorzata Czarnecka, Marek Hyla, Sławomir Łais, Tomasz Hoffmann. Badanie będące podstawą raportu miało charakter jakościowy i przeprowadzone zostało z wykorzystaniem pogłębionego wywiadu. Uczestnikami badania byli menedżerowie HR oraz specjaliści ds. szkoleń i rozwoju w dużych organizacjach. Przeprowadzono 15 pogłębionych wywiadów.




W raporcie znaleźć można odpowiedź na wiele istotnych pytań dotyczących zastosowania e-learningu w szkoleniu pracowników w polskich przedsiębiorstwach oraz barier i perspektyw jego wdrażania i rozwoju. Niektóre z tych pytań znajdziesz w moim krótkim omówieniu raportu.

Dlaczego e-learning jest niepopularny?
Jak wynika z raportu kursy e-learningowe kojarzone są często z nudą i niską atrakcyjnością dla użytkowników. Szkolenia e-learningowe nie angażują, co może wpływać na ich niską  efektywność. Powinno być inaczej. Oczekiwania uczestników badania idą w tym kierunku, aby szkolenia e-learningowe motywowały uczestników do wdrażania nowo nabytych umiejętności w miejscu pracy.


Bariery dla rozwoju e-learningu w polskich przedsiębiorstwach
Wśród wielu barier rozwoju e-learningu autorzy zwracają uwagę na kilka bardzo istotnych, są to:
  • ograniczenia wynikające z polskiego systemu kształcenia,
  • słabo rozwinięta infrastruktura (słabe łącza internetowe),
  • niewystarczające budżety szkoleniowe, w tym ograniczenia związane z kryzysem,
  • niska świadomość zarządów odnośnie potrzeb kształcenia.

Czy firmy szkoleniowe i producenci e-learningu słabo się starają?
Firmy szkoleniowe i producenci e-learningu to zwykle różne firmy, nie mogą więc poradzić sobie z przygotowaniem ofert szkoleń wykorzystujących nowe technologie oraz ofertą kompleksowych szkoleń blended learning - preferują albo szkolenia stacjonarne, albo e-learningowe. Brakuje oferty kompleksowej i -uwaga - brakuje szkoleń skrojonych na miarę. Nie chce się wierzyć, bo szkolenia szyte na miarę ma w ofercie większość firm szkoleniowych, niemniej taka oferta jest zwykle wyłącznie deklaratywna, firmy dostarczają "standardowy produkt w ładnym opakowaniu". Wina takiego stanu rzeczy leży zresztą nie tylko po stronie dostawców szkoleń, także po stronie przedsiębiorstw, które chciały by najwyższej jakości produkt za minimalną cenę, a tych dwóch rzeczy nie da się pogodzić.

Nie bada się efektywności szkoleń...
Nikły odsetek dostawców szkoleń monitoruje efektywność biznesową szkoleń, czy chociażby deklaruje gotowość do badania takiej efektywności. Najczęściej niestety ewaluacja szkoleń odbywa się z inicjatywy firmy zamawiającej szkolenie i z wykorzystaniem jej metod badania.

Ograniczony blended learning
Brakuje efektywne go łączenia szkoleń stacjonarnych ze szkoleniami e-learningowymi. Najczęściej e-learning jest wstępem do szkoleń tradycyjnych (daje podstawę teoretyczną) lub służy do utrwalenia wiedzy po szkoleniu tradycyjnym (tzw. follow up).

Co zwiększa szanse na to, że szkolenie e-learning się spodoba?
Wśród czynników wpływających na to, że szkolenie się spodoba znajdują się takie czynniki jak:
  • mniejsza liczba tekstu, więcej interakcji,
  • gry,
  • swoboda i elastyczność w przechodzeniu przez poszczególne elementy kursu,
  • szkolenie nie jest zbyt rozbudowane.
Jednak, z badania nasuwa się również wniosek, że nawet zastosowanie interakcji nic nie zmieni jeżeli pracownik uczestniczący w szkoleniu nie będzie miał odpowiedniej motywacji.

Zakończenie
Budujące jest to, że jak wynika z raportu, niemal wszystkie przedsiębiorstwa zamierzają rozwijać e-learning w przyszłości. Doceniane są zalety e-learningu, takie jak optymalizacja kosztów i zasobów, efektywność czasowa. Doceniane jest również wsparcie jakie może zaoferować e-learning w podnoszeniu efektywności szkoleń stacjonarnych.

Brak komentarzy: