Wiemy, że nasz umysł potrafi bez problemu zapamiętać około 7 elementów. Szczególna dobrą zdolność zapamiętywania mamy w odniesieniu do twarzy ludzi.
Co jednak się stanie kiedy odwrócimy twarze w pionie (twarze będą "do góry nogami").
Okazuje się, że nasza możliwość rozpoznawania twarzy oraz zdolność do zapamiętywania znacznie spada. Trudniej jest odpowiedzieć na pytanie, czy prezentowana twarz znajduje się w tym samym miejscu.
Ciekawy eksperyment w tym zakresie możesz znaleźć na blogu Cognitive Dayli. W artykule "Is expert memory better than non-expert memory?" autorzy prezentują film, który jest częścią eksperymentu, twoim zadaniem jest rozpoznanie, czy prezentowana twarz jest w tym samym miejscu.
Okazuje się, że zdolność do zapamiętywania zależy od:
- położenia twarzy "normalne" – "do góry nogami",
- indywidualnych zdolności do zapamiętywania,
- od tego czy osoba biorąca udział w eksperymencie jest ekspertem w swojej dziedzinie – czyli czy ogląda to w czym się specjalizuje.
Jakie mogą z tego być wnioski dla projektowania e-kranów szkoleniowych w kursie e-learningowym, jeżeli prezentowany materiał wymaga zapamiętania:
- Ważna jest nie tylko ilość elementów umieszczonych w ekranie szkoleniowym
- Ważne jest także położenie elementów w ekranie szkoleniowym
- Istotne jest czy adresat szkolenia jest już ekspertem w danej dziedzinie, czy raczej początkującym – ekspert może mieć nieco więcej elementów treści, początkujący mniej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz