12.05.2009

Potencjał Articulate w dydaktyce na uczelni wyższej - The first European Articulate conference

W minionym tygodniu, godnym uwagi wydarzeniem, w dziedzinie rapid e-learningu, była konferencja "The first European Articulate conference" – 7 maj 2009 r. Pierwsza w Europie konferencja, dotycząca znanego, autorskiego oprogramowania do tworzenia kursów rapid e-learning - Articulate. Konferencja odbyła się na Uniwersytecie w Leeds. Wydarzenie to jest okazją, aby przyjrzeć się możliwościom jakie daje zastosowanie rapid e-learningu i narzędzi autorskich rapid e-learningowych uczelniom wyższym. O rapid e-learningu na uczelni wyższej pisałem również w jednym z wcześniejszych postów: "Rapid e-learning na uczelni wyższej".

W tym poście chciałbym spojrzeć na rapid e-learning od strony wykorzystania, przez wyższe uczelnie, potencjału narzędzia jakim jest Articulate. Dokonałem przeglądu prezentowanych z okazji konferencji kursów e-learningowych pod kątem tego, jakie aktywności kursu tworzone są za pomocą oprogramowania Articulate. Dlaczego taki właśnie punkt widzenia wybrałem? Aktywności są istotnym elementemn learning object. Dla niskopoziomowych learning object, możemy wyszczególnić aktywności, które bezpośrednio realizują założony cel nauczania. Aktywności odpowiedzialne są za różnorodność doświadczeń osób uczestniczących w kursie e-learningowym. Można też powiedzieć, że to one w dużej mierze odpowiedzialne są za skuteczność e-learningu, szczególnie jeśli autor i wykonawca kursu w twórczy spposób połączą aktywności w lekcji kursu.

Oto jakie aktywności znalazłem w oglądanych szkoleniach e-learningowych:

1. Pokazy slajdów, któremu towarzyszy nagranie audio lub video

Źródło: Gatsby Plants Project

2. Dyskusje, wywiady i debaty

Źródło: LearnHigher, University of Leeds

Oglądany przeze mnie materiał zawierał nagrania video wywiadu i debaty. Dobry pomysł do wykorzystania w kursie. Dodatkowo zastosowano interaktywności oferowane przez program Articulate Engage.

3. Fizyczne demonstracje

Fizyczne demonstracje pokazujące osobę wykonującą daną czynność. Zarejestrowane na zdjęciach lub na video.

Źródło: Centre for Excellence in Teaching and Learning (CETL) at Queen Mary University of London and City University London.

4. Prezentacje oprogramowania

Prezentacje oprogramowania, gdzie oglądamy pokaz działania oprogramowania i najczęściej słyszymy też nagranie głosu eksperta opisującego to co oglądamy na ekranie monitora.

Źródło: Universities of Exeter, Bristol and Bath

5. Symulacje oprogramowania

Znaleźć można było również nieśmiałe próby budowania symulacji, gdzie w bezpiecznym, kontrolowanym środowisku, studenci mieli by podejmować działania i następnie otrzymać informację zwrotną.

Źródło: Universities of Exeter, Bristol and Bath

Na bardzo duży plus odnotować możemy niewątpliwie to, że kursy e-learningowe tworzone na uczelniach wyższych, dzięki prostocie obsługi i funkcjonalności narzędzia jakim jest Articulate oraz umiejętnościom autorów, to już nie pliki Worda, PDF-y, czy głuche prezentacje – slajdy PowerPointa bez żadnego komentarza.

Przygotowywane materiały zawierają głównie aktywności służące biernej percepcji. Co jest niewątpliwie interesujące robią to na różne sposoby.

Z obejrzanych przeze mnie próbek kursów wynika, że używane są głównie aktywności, które mogą posłużyć:

  • przekazywaniu informacji,
  • przekazywaniu wiedzy,
  • rozwijaniu wiedzy i umiejętności,
  • zdobywaniu znajomości pojęć,
  • poznawaniu języka obowiązującego w danej dziedzinie,
  • powtarzaniu i przypominaniu materiału przekazywanego na zajęciach stacjonarnych,
  • reklamie uczelni i rekrutacji studentów.

Zastosowaniu różnego rodzaju aktywności pokazuje, że robią to dość dobrze, chociaż trzeba powiedzieć, że nie wykorzystują większości potencjału, jaki tkwi w Articulate. W minimalnym stopniu stosowane są aktywności oparte o działanie i budujące umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce, najprawdopodobniej wynika to stąd, że umiejętności te są po prostu budowane na zajeciach stacjonarnych.

3 komentarze:

Unknown pisze...

Dziękuje za bardzo ciekawy post i przeprowadzone u nas szkolenie z Articulate. Planujemy wykorzystanie tego oprogramowania do opracowania interaktywnych materiałów szkoleniowych na nowym kierunku studiów e-Rolnictwo. Jest to jednak jedynie część większego projektu unowocześnienia kształcenia w SGGW, który ruszył na dzień przed pana wizytą u nas. W ramach tego projektu planujemy również opracowanie multimedialnych podręczników do zajęć wyrównawczych z matematyki i fizyki oraz przygotowanie interaktywnych treści do szkolenia z obsługi zaawansowanego oprogramowania.

Na szczęście Articulate łączy zaawansowanie z prostotą obsługi, więc myślę, że damy sobie radę. Mamy już zresztą pewne doświadczenie w opracowaniu interaktywnych szkoleń - do tej pory wykorzystywaliśmy do tego celu oprogramowanie z otwartym kodem takie jak Xerte czy eXe. Korzystając z gościnności tego bloga chciałbym nieskromnie zareklamować nasz krótki demonstracyjny kurs o dinozaurach, który jest naszą odpowiedzią na znany zapewne państwu Assignment Dinosaur ze strony Articulate :) Proszę zauważyć, że nie zawsze droższe jest lepsze - Xerte ma interaktywności niedostępne w Articulate - jak na przykład przypisywanie do kategorii ;)

Unknown pisze...

Dzięki za komentarz :). Zapraszam do napisania postu i podzielenia się doświadczeniami, kiedy projekt na SGGW się na dobre rozkręci.

Anonimowy pisze...

dobry poczatek