20.09.2009

Ekran szkoleniowy – ilość elementów oraz ich układ i treść

Wiemy, że nasz umysł potrafi bez problemu zapamiętać około 7 elementów. Szczególna dobrą zdolność zapamiętywania mamy w odniesieniu do twarzy ludzi.

Stąd można przyjąć, że jeżeli zobaczymy 6 twarzy na zdjęciu i następnie otrzymamy zadanie, aby wskazać, czy pokazana na kolejnym zdjęciu twarz znajduje się w tym samym miejscu, czy w innym, będziemy mogli bez problemu odpowiedzieć na to pytanie.

Co jednak się stanie kiedy odwrócimy twarze w pionie (twarze będą "do góry nogami").


Okazuje się, że nasza możliwość rozpoznawania twarzy oraz zdolność do zapamiętywania znacznie spada. Trudniej jest odpowiedzieć na pytanie, czy prezentowana twarz znajduje się w tym samym miejscu.
Ciekawy eksperyment w tym zakresie możesz znaleźć na blogu Cognitive Dayli. W artykule "Is expert memory better than non-expert memory?" autorzy prezentują film, który jest częścią eksperymentu, twoim zadaniem jest rozpoznanie, czy prezentowana twarz jest w tym samym miejscu.

Okazuje się, że zdolność do zapamiętywania zależy od:

  • położenia twarzy "normalne" – "do góry nogami",
  • indywidualnych zdolności do zapamiętywania,
  • od tego czy osoba biorąca udział w eksperymencie jest ekspertem w swojej dziedzinie – czyli czy ogląda to w czym się specjalizuje.

Jakie mogą z tego być wnioski dla projektowania e-kranów szkoleniowych w kursie e-learningowym, jeżeli prezentowany materiał wymaga zapamiętania:

  1. Ważna jest nie tylko ilość elementów umieszczonych w ekranie szkoleniowym
  2. Ważne jest także położenie elementów w ekranie szkoleniowym
  3. Istotne jest czy adresat szkolenia jest już ekspertem w danej dziedzinie, czy raczej początkującym – ekspert może mieć nieco więcej elementów treści, początkujący mniej.

Brak komentarzy: