29.10.2011

Lista celów w kursie e-learningowym

Jeżeli projektujesz kursy e-learningowe pewnie i tobie zdarzyło się zamieszczać na początku cele danej lekcji, czy kursu. Jeżeli nie projektujesz kursów to jako ich uczestnik spotkałeś się zapewne z listą celów wymienionych na początku lekcji kursu.
Po co jest lista celów:

  • jest swoistego rodzaju mapą organizującą poznawanie, pomagającą zrozumieć uczestnikowi czego nauczy się w kursie,
  • jej zadaniem jest budowanie motywacji uczestnika kursu.

Lista celów spełnia swoje zadanie jeżeli - jak mówi Michael Allen - uczestnik kursu:
przeczyta listę celów,
zrozumie,
będzie o niej myślał.

Jeżeli brakuje celów uczestnik musi zgadywać co jest istotne.

Do tej pory wszystko jest jasne i oczywiste dla nas projektantów, czy uczestników kursów e-learningowych.
Teraz więc najważniejsze i co może wzbudzić niepokój i wątpliwości:
lista celów nie jest motywująca sama w sobie.

Uczestnik kursu wcale nie musi jej przeczytać, zrozumieć czy myśleć o niej. Co zrobić, aby było inaczej:
dostarczyć znacząceniezapomniane doświadczenia.
Warto dać uczestnikowi zadanie do wykonania, postawić go przed wyzwaniem, jeśli spróbuje i nie uda mu się dowie się co będzie w stanie zrobić po zakończeniu kursu.
To kilka refleksji po naszym ostatnim wewnętrznym firmowym szkoleniu, za które dziękuję Kasi, która była autorką prezentacji i Michaelowi Allenowi na którego książkę się powoływała.

Rzecz dotycząca celów wydawałaby się oczywista, niemniej ile widzieliście kursów mających listę celów, których wcale nie chciało się czytać.
Oczywiście nie należy przesadzać, czasami zwykła lista celów jest w zupełności wystarczająca, warto jednak myśleć o alternatywnych rozwiązaniach i dostosować je do rodzaju kursu i przekazywanych w kursie treści.

1 komentarz:

Bartłomiej Polakowski pisze...

Lista celów według mnie jest istotnym elementem kursu e-learningowego. Musi on jednak dokładnie pokazać uczestnikowi co osiągnie poświęcając czas na szkolenie. Puste punkty w stylu "W tym szkoleniu poznasz nowy produkt..." nie zadziałają tak jak "W tym szkoleniu poznasz nowy produkt i jego wpływ na Twój plan sprzedaży..."