29.03.2009

Pochlebstwa w kursie e-learningowym to nie dodatek to konieczność


Byron Reevs i Clifford Nass, amerykańscy informatycy od technologii komunikacyjnych, postanowili zbadać - wykorzystując metody psychologii społecznej i socjologii - jak ludzie reagują na media. W swojej książce "Media i ludzie" (Byron Reeves, Clifford Nass, Media i ludzie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000) autorzy piszą:
"Kiedy ostatnio zaprezentowaliśmy wyniki naszej pracy, pewien student ostatniego roku jeszcze w sali wykładowej wygłosił do jednego z nas następujący komentarz: "Pana prezentacja była wspaniała! Naprawdę zmienił pan mój sposób myślenia o mediach!"


Ten, który usłyszał ową pochwałę, poczuł się wspaniale. Nie mogąc ukryć dumy, opowiedział o tym komplemencie następnego dnia w biurze. Drugi z nas na to odrzekł: "Nie czuj się tak wyróżniony - to samo powiedział do mnie przy wyjściu. Zaśmialiśmy się z własnej naiwności. Ten facet był po prostu pochlebcą..."
W zdumienie wprawiły mnie wyniki badań o których piszą autorzy książki. Wynika z nich, że "ludzie przyjmują pochwałę i cieszą się z niej, gdziekolwiek i od kogokolwiek ją usłyszą. Jeśli wiadomość jest dobra, szczerość nie ma znaczenia; zakłada się, że ten, kto ją przekazał, mówił szczerze".
Jeszcze bardziej byłem zdumiony, kiedy przeczytałem, że zasada ta ma zastosowanie również w przypadku, kiedy źródłem pochlebstw jest maszyna i przekaz medialny. W e-learningu - będzie to komputer i kurs e-learningowy. Za taki stan rzeczy odpowiadają nasze nieświadome procesy myślowe. To właśnie one powodują, że przekaz medialny zaczyna być utożsamiany z rzeczywistością. I bynajmniej nie odnosi się to tylko do dzieci, czy początkujących użytkowników komputerów, lecz do każdego z nas. Łatwo się możesz przekonać wchodząc na przykład do Second Life.

Projektując kursy e-learningowe warto pamiętać o pięciu zasadach pochwały i krytyki o których mówi Reevs i Nass:
"Zasada 1. Ludzie będą wierzyli, że lepiej wykonują zadanie, kiedy zostaną pochwaleni , niż wtedy, gdy nie otrzymają żadnej oceny.
Zasada 2. Ludzie będą bardziej lubić komputer i wierzyć, że lepiej wykonał zadanie, jeśli zostaną przez niego pochwaleni niż w wypadku, gdy komputer nie powie nic na temat ich pracy.
Zasada 3. Czy pochwała jest uzasadniona, czy też nie, nie ma wpływu na to, co ludzie mówią o chwalącym ich komputerze.
Zasada 4. Ludzie będą uważali, że lepiej wykonali pracę, kiedy komputer skrytykuje ich bezzasadnie, niż kiedy krytycyzm jest uzasadniony.
Zasada 5. Ludzie będą mieli lepsze zdanie i będą bardziej lubić ten komputer, który ich chwali, niż ten, który ich krytykuje" (Byron Reeves, Clifford Nass, Media i ludzie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000).

Brak komentarzy: