10.10.2009

Czy twoja firma wspiera nieformalną naukę? Raport z badań który może cię zaskoczyć!

Niedawno pisałem o badaniach Bersina, z których wynika, że "ponad 65 % badanych wierzy w ogromną wartość nieformalnej nauki w szkoleniach korporacyjnych" i warto uwzględnić nieformalne nauczanie przygotowując strategię i plany szkoleniowe w firmie. Nie trzeba było długo czekać, by pojawił się kolejny raport z badań, tym razem przeprowadzonych przez ASTD, we współpracy z i4cp (Institute for Corporate Productivity). Ostrzegam jednak, że raport może wprowadzić cię w stan poważnej konsternacji.

Dla mnie wyniki badań są wręcz zaskakujące. Z raportu wynika, że 70 a 90 procent nauki w organizacji ma charakter nieformalny. Dane te stają się jeszcze bardziej zaskakujące, kiedy zestawimy je z budżetem przeznaczonym na kształcenie pracowników. Przygniatająca większość budżetu przeznaczana jest na kształcenie formalne. Jak pisze Tony Bingham, z badań ASTD wynika, że 38 % badanych firm planuje nie przeznaczać ani grosza na kształcenie nieformalne (!!!). Natomiast 78% badanych planuje przeznaczyć 10% lub mniej na wspieranie nieformalnej nauki swoich pracowników.

Czy oznacza to, że nieformalna nauka pracowników jest niedoceniana przez osoby decydujące o budżetach szkoleniowych i działy HR? Tu znowuż cię zaskoczę. Ze wspomnianych badań wynika, że 98% badanych uważa, że nieformalne nauczanie zwiększa wydajność pracowników.

Jakie są więc przyczyny tego, że z jednej strony nieformalna nauka uznawana jest za ważną dla rozwoju firmy i pracowników, a z drugiej strony nie jest wspierana, przynajmniej patrząc od strony budżetów szkoleniowych? Może to co nieformalne, powinno pozostać nieformalne, z drugiej strony...

Brak komentarzy: