Przykład 1 - wystarczy rapid e-learning
Załóżmy, że stoimy przed zadaniem przekazania wiedzy i informacji naszym pracownikom na temat zmian w zakresie sprzedawanego produktu. Naszym celem jest przekazanie zaktualizowanej wiedzy na temat:
- cech nowego produktu,
- korzyści z nowego produktu dla klienta.
Przykład 2 - podejście hybrydowe
Wdrażamy nowy produkt. Stoimy przed zadaniem przeszkolenia personelu zajmującego się sprzedażą nowego produktu. Naszym celem jest
- przekazanie wiedzy na temat cech nowego produktu,
- przekazanie wiedzy na temat korzyści z nowego produktu,
- budowanie umiejętności przekazywania informacji o cechach i korzyściach na temat produktu, przez naszych pracowników, klientom oraz umiejętnego porównania z produktami konkurencji,
- budowanie i rozwijanie umiejętności odpowiadania na zastrzeżenia klientów.
Mówiąc o cechach produktu używamy rapid e-learningu. Projektując sytuację rozwijającą umiejętności, zbliżoną do sytuacji jakiej będzie doświadczał pracownik na stanowisku pracy, stosujemy tradycyjne instrukcyjne projektowanie. Budowanie umiejętności wymaga bowiem, dostosowanej do naszego celu nawigacji, stworzenia symulowanego środowiska, dostarczenia możliwości odegrania roli pracownika obsługującego klienta. Na tym etapie konstruujemy symulację pozwalającą ćwiczyć odpowiadanie na najbardziej typowe pytania klientów, radzenie sobie z zastrzeżeniami klientow itp. Zastosowanie narzędzi i metodyki rapid e-learningu byłoby niewystarczające. Chcemy nie tylko powiedzieć jak handlowiec ma się zachować, chodzi nam bardziej o to, aby uczestnik kursu przećwiczył pożądane na stanowisku handlowca zachowania.