15.04.2012

Interfejs i palce, trzeba o nich pamiętać projektując kurs w mLearningu

Istotą działania interfejsu kursu jest wsparcie dla palca, który w urządzeniach mobilnych, dotykowych musi być punktem koncentracji naszej uwagi jako projektantów.Taki wniosek można wysnuć z interesującego tekstu na blogu Adobe Captivate. Artykuł ten może być pomocny projektantom podczas tworzenia kursów e-learningowych przeznaczonych na urządzenia mobilne, dlatego warto zwrócić na ten artykuł uwagę.

Jak pisze autor artykułu, ważne jest zwrócenie uwagi na różnice w działaniu samego interfejsu kursu.
Interakcja użytkownika z kursem  odbywa się za pomocą ruchów palca, ruchów urządzenia mobilnego (pochylenie, położenie w poziomie/pionie), czy nawet dzięki lokalizacji użytkownika - miejsca w którym przebywa.

Najwięcej interakcji dokonuje się za pomocą palca, stąd staje się on centrum naszej uwagi podczas projektowania. Dotknięcia w ekran lub ruch palca uruchamia określoną akcję w ekranie stanowiąc ważny element podczas projektowania interakcji i nawigacji. Wciśnięcie przycisku myszy, najechanie kursorem, kliknięcie, podwójne kliknięcie zostaje zastąpione działaniami palca.

Jest kilka ważnych działań i cech charakterystycznych wierzących się z działaniem palcami, które omawia autor artykułu.

Interakcja jest bardziej bezpośrednia, szybsza, decydujemy który element na ekranie wybieramy i dotykamy go. Nie ma elementu najedź myszką.
Wpływa to na:
  • sposób przygotowania instrukcji do kursu, zamiast Najdź myszką...", "Kliknij..." pojawia się... No właśnie coś nowego - dotykanie, wiec inaczej musimy przygotować instrukcję dla użytkowników,
  • pojawia się inny sposób przygotowania elementów ekranu, na przykład duża liczba linków, w które trzeba trafić palcem jest niewskazana, w zamian pojawić się powinny elementy łatwo zauważalne jako elementy do dotknięcia palcem,
  • ważna jest wielkość obszaru dotknięcia, musi być na tyle duży, aby można było w niego łatwo trafić.  Dziś grając z córką w grę, na własnej skórze odczułem jak denerwujący może być zbyt mały przycisk "Wróć", w tej grze akurat pewnie specjalnie tak przygotowany, bo pozwalał na wyjście z okna z akcesoriami płatnymi ;)  Wielkość obszaru dotknięcia ma znaczenie nie tylko przy przyciskach, ale również np. w quizach przy radio buttonach i innych elementach quizu, także przy interakcjach - gdzie klikamy na ilustracje lub ich elementy,
Pojawiają się ruchy palca typu: "szczypnięcie", szybkie ruchy palcem, przesuwanie palcem po ekranie, przeciąganie, przytrzymanie palca na obiekcie.
Dzięki temu:
  • można tworzyć nowe interakcje, aktywowanie elementu po dotknięciu, jego przesuwanie i obracanie,
  • można zrezygnować z przycisków dalej i wstecz przechodząc od ekranu do ekranu za pomocą szybkich ruchów palca,
  • pojawiają się inne nowe elementy ekranu szkoleniowego, ja na przykład wysuwające się zakładki.
Możemy również zastosować nowe funkcjonalności, wynikające z działania urządzań mobilnych jak pochylanie, wykorzystanie informacji o położeniu urządzenia, czy określenie miejsca pobytu kursanta.

2 komentarze:

Bartłomiej Polakowski pisze...

Bardzo celne uwagi. Wiele osób wciąż myśli, że interfejs na wszystkich urządzeniach powinien być identyczny mimo innego sposobu obsługi.

"Niestety" technologia coraz szybciej się zmienia. Dopiero pojawiły się tablety, a Sony już wypuściło pierwszą serię laptopów sterowanych gestami.

Unknown pisze...

Dzięki Bartek za komentarz, rzeczywiście w miarę zagłębiania się w temat interfejsu, zaczyna on być coraz bardziej złożony, choć kilka rzeczy jest dość oczywistych.

Słuszna refleksja dotycząca technologii, tu na przykład daje się zauważyć wyścig twórców softu rapidowego z technologią, która w ciągu ostatniego roku zmieniła się nieprawdopodobnie...