27.08.2011

5 sposobów na projektowanie skutecznych kursów e-learningowych tnąc koszty

Kontynuuję w tym poście temat instrukcyjnego projektowania kursów w kontekście pomysłów jakie ma na nie Cathy Moore o której pisałem w poprzednim poście. Tym razem jej krótkie szkolenie video. Znaleźć możesz w nim:
  • odpowiedź na pytanie jak niewielkim kosztem zaprojektować skuteczny kurs e-learningowy,
  • kiedy lepiej nie produkować kursu i zrezygnować z e-learningu wysyłając uczestnikom materiał szkoleniowy mailem,
  • jak zastosować w projektowaniu kursie, omawiany w poprzednim poście, Actions Mapping.
1. Czy warto tworzyć kurs e-learningowy do przekazywania informacji?
Idea Action Mapping sprowadza się do 4 poniższych kroków
  • określ cel,
  • zaprojektuj zachowania które pomogą go osiągnąć,
  • zaprojektuj aktywności w kursie, które wspierają te działania,
  • dołącz potrzebne i niezbędne informacje.
Interesująca jest odpowiedź Cathy na ostatni punkt - co z informacjami przekazywanymi w kursie? Czy jeżeli kurs przekazuje głównie informacje, może po prostu zaoszczędzić trochę pieniędzy i wysłać materiał zainteresowanym mailem? Tworzysz kurs, bo potrzebujesz trackingu. Dołącz w mailu link do testu ;) Więcej w filmie poniżej.



2. Co jest problemem - wiedza, zachowania, środowisko, motywacja? Jakie pytania quizów są najskuteczniejsze w szkoleniu e-learningowym?
Określ jakie zachowania są potrzebne, aby osiągnąć założony cel. Określ też gdzie tkwi problem tego, że cel nie może zostać osiągnięty - w braku wiedzy, w konieczności zmiany zachowań, w środowisku, w motywacji? Jeżeli w środowisku - np. wymagana jest zmiana polityki HR-owej - to czy kurs e-learningowy wtedy jest potrzebny?
Kolejna kwestia: tworząc pytania w kursie twórz je tak, aby sprawdzały zastosowanie wiedzy w praktyce, a nie samą wiedzę. Następnie pokaż realne konsekwencje dokonanych wyborów.
Nie masz dużego budżetu -  zastosuj pytania wielokrotnego wyboru, formułuj je tak aby odpowiedź na nie była wyzwaniem dla uczestnika kursu, i aby były osadzone są w realnej rzeczywistości. W pytaniu opisz realną sytuację, i zadbaj, by wybór odpowiedzi zbliżony jest do podejmowania decyzji w realnym świecie. Przykład prawidłowych i źle sformułowanych pytań znajdziesz w filmie.



3. Co zrobić z informacjami w kursie e-learningowym?
Można umieścić je tak by były użyte przez uczestnika kursu wtedy kiedy są potrzebne. Jak to zrobić? O tym w filmie poniżej.



4. Alternatywa dla liniowo umieszczanych w kursie informacji
Warto zapamiętać, że jeżeli w swoim kursie stosujesz sekwencję:
Informacje - Informacje - Informacje - Quiz
to quiz testuje jedynie pamięć krótkotrwałą - zapamiętanie informacji z kilku poprzednich ekranów.
Po drugie wiedzieć nie znaczy stosować. "Wiem, że nie powinienem jeść takiej ilości lodów" ;)
Alternatywą dla liniowo umieszczanych informacji są liniowo umieszczane aktywności i osadzanie informacji tak, aby były dostępne wtedy kiedy są potrzebne. Dostarczamy w ten sposób doświadczeń praktycznych uczestnikowi kursu i uczymy stosować wiedzę w działaniu na stanowisku pracy. Jak to robić w praktyce? Obejrzyj film.



5. Przykład i podsumowanie

2 komentarze:

Bartek pisze...

Z tym liniowym umieszczeniem treści to nie jest taka prosta sprawa. Trzeba brać pod uwagę choćby doświadczenie naszych odbiorców, gdyż np. u początkujących umieszczenie aktywności i odnośników do źródeł zewnętrznych doprowadzi o zwiększonego obciążenia kognitywistycznego, które zminimalizuje transfer nowej wiedzy.

Unknown pisze...

Bartek, interesująca uwaga. Dzięki :)