15.02.2009

Rapid e-learning 2009 część 1 – Rapid e-learning dzisiaj


Termin e-learning ma nieco ponad 10 lat, natomiast termin rapid e-learning pojawił się 2004 roku, kiedy Elliott Masie zorganizował we wrześniu seminarium na ten temat w Las Vegas, a Josh Bersin opublikował studium na temat rapid e-learningu. Studium Bersin & Associates 2004 definiuje rapid e-learning za pomocą następujących kategorii:
  • rapid e-learning to szkolenie, które może zostać przygotowane, w mniej niż trzy tygodnie,
  • eksperci przedmiotu (SMEs) są najważniejszym zasobem przy tworzeniu szkolenia,
  • dobrze znany program narzędziowy (np. PowerPoint) lub przyjazne dla użytkownika szablony są punktem startu w tworzeniu kursu,
  • prosta ocena, informacja zwrotna i śledzenie postępów,
  • mogą być zawarte elementy medialne, które wzbogacają nauką, ale nie tworzą barier technologicznych (np. głos),
  • moduły uczące mogą zostać przerobione w godzinę lub w czasie krótszym, najczęściej w 30 minut.
  • może zostać wykorzystany synchroniczny (live) lub asynchroniczny model e-learningu" (Bersin & Wspólnicy, 2004).
Więcej znajdziesz w artykule "Jak podnieść skuteczność szkoleń za pomocą rapid e-learningu?".

Od 2004 roku zaszły znaczne zmiany w zakresie technologii i rozwoju metodyki rapid e-learningu. Dziś rapid e-learning można określić następującymi kategoriami:
  • rapid e-learning to szkolenie, które może zostać przygotowane, w mniej niż trzy tygodnie,
  • eksperci merytoryczni są najważniejszym zasobem przy tworzeniu kursu,
  • punktem startu w tworzeniu kursu jest program PowerPoint,
  • wygląd kursu stworzonego w rapid e-learningu zależy tylko od potrzeb zlecającego i zdolności grafika tworzącego layout kursu, projekt może być w pełni zgodny z najnowszymi trendami graficznego projektowania, w niczym nie przypomina prezentacji PowerPoint,
  • wyprodukowany kurs zawiera elementy multimedialne jak dźwięk, animacje, flash, filmy i elementy społecznościowy bezpośrednio wpisane w kurs jak np. Wiki,
  • kursy rapid e-learning są w pełni zgodne ze standardem SCORM,
  • kurs może zawierać rozgałęzienia - nawigację nieliniową - można zaprojektować różne ścieżki uczenia się w zależności od poziomu wiedzy i potrzeb kursanta,
  • można tworzyć dłuższe moduły szkoleniowe najczęściej 30-45 minutowe lub kilkuminutowe mikro-kursy,
  • krótki czasu produkcji kursu i znacznie niższe niż w tradycyjnym e-learningu koszty - to zasługa oprogramowania, często dedykowanego do rapid e-learningu oraz specyficzna dla rapid e-learningu metodologia tworzenia kursu np. zastosowaniu metody prototypowania.
Od tego czasu powstania, popularność rapid e-learningu stale rośnie. Wynika ona z potrzeby świata biznesu na szkolenia, które byłyby szybką reakcją na zachowania konkurencji, wprowadzanie nowych lub zmienionych produktów, czy na przykład częste i nagłe zmiany w zakresie prawa i ustawodawstwa. Pojawiają się też argumenty za tym, żeby zastosować rapid e-learning w kształceniu akademickim.
Więcej napiszę w kolejnych częściach tego cyklu.

Brak komentarzy: